
מנחה אחראי/ת הם אשר מלווים ומדריכים את הסטודנט/ית במהלך השתלמותם, ומהווים את החוליה המקשרת ביניהם לבין הוועדה היחידתית ובית-הספר, במכלול הנושאים הקשורים להשתלמות. בהנחייתם הישירה מבצעים הסטודנט/ית את המחקר ועל המנחה מוטלת האחריות לדאוג לביצוע המחקר ולאספקת האמצעים לביצועו.
כל מידע שהמנחה מעביר לסטודנט/ית יעלה בקנה אחד עם תקנות ביה"ס ונהליו.
בכל מקרה של סתירה במידע, יהיו בתוקף תקנות ביה"ס ונהליו, כפי שהם מפורסמים באתר זה.
על המנחה להתייחס לכל בקשות הסטודנט/ית ולהעביר את המלצתם לוועדה היחידתית לאחר שבדקו את מצבם האקדמי בגיליון הציונים.
המנחה האחראי/ת מפקחים על מכלול לימודיו של הסטודנט/ית, ביניהם גם מלגות ושלבי סיום.
תכלית המחקר למגיסטר היא אימון הסטודנט/ית בשיטות מחקר, כולל סקר ביקורתי, ביצוע מחקר בהיקף מצומצם והגשת חיבור. המחקר יהיה עיוני או ניסויי, בסיסי או שימושי, תוך הדגשת הגישה המדעית האנליטית.
מספר הנקודות הנועד למחקר הוא 20.
תכלית הפרויקט היא אימון הסטודנט.ית בשיטות תכן הנדסי, כולל סקר ביקורתי, ביצוע פרויקט והגשת חיבור, תוך הדגשת הגישה ההנדסית השימושית. הפרויקט יהיה פרויקט הנדסי מקיף המוקדש לתכן הנדסי, לניתוח עיוני או הנדסי ביקורתי, לניסוי מעבדה או שדה, סקר ביקורתי של שיטות או ידע קיימים אשר יש בו משום קידום ההבנה, עדכון הידיעות וכדומה.
מספר הנקודות הנועד לפרויקט הוא 20.
תכלית עבודת הגמר היא גיבוש הידע שרכש הסטודנט/ית על-ידי יישום ידע עיוני לפתרון בעיה מעשית, ניתוח מפורט של בעיה מחקרית ודרכי פתרונה, כולל סקר ביקורתי, או על ידי פתרון בעיה מחקרית מוגבלת, כגון: ביצוע ודיווח מפורט על ניסוי מורכב במסגרת מחקר קבוצתי. עבודת הגמר תהיה עיונית, חישובית או ניסויית.
מספר הנקודות הנועד לעבודת גמר הוא 12.
בנסיבות מוצדקות, בהמלצת הוועדה ובאישור בית-הספר, ניתן לשנות את נתיב לימודיו של הסטודנט/ית.
המחקר יהיה מקורי, עיוני או ניסויי, בסיסי או שימושי, תוך הדגשת הגישה המדעית והאנליטית, בהנחיה מצומצמת בהרבה מאשר במחקר למגיסטר. על המועמד/ת להוכיח את כשירותם למחקר, ואת יכולתם לבצע מחקר מקורי בעל ערך. כמו כן עליהם להוכיח שהם ניחנים בסגולות היוזמה, הדמיון, ההתעמקות, כושר השיפוט וההתמדה הנדרשים מחוקרים עצמאיים. המחקר יחשב לבעל ערך אם הוא ברמה המאפשרת את פרסומו בכתב עת מדעי בעל מוניטין בינלאומי ואם הוא מקדם במידה ניכרת את הידע וההבנה בתחום במחקר.
הרישום למקצועות הלימוד מתבצע לפני תחילת הסמסטר על גבי טופס הצעת תוכנית לימודים. על המנחה להתוות את תוכנית הלימודים של הסטודנט/ית בהתאם לדרישות הקבלה (השלמות), אופי המחקר ודרישות המלגה (אם יש), בכפוף לכללים הבאים:
בהיעדר דרישה מהיחידה האקדמית עד מחצית ממשך ההשתלמות.
משתלם/ת המבקשים לקבל מלגה/המקבלים מלגה חייבים להגיש נושא מחקר בהתאם לנהלים החלים על המלגאים כמפורט באתר בסעיף "מלגות".
התנאים להגשת נושא מחקר:
בסוף כל סמסטר על המנחה להעריך את התקדמותם של הסטודנט/ית במחקר. על הציון לשקף נאמנה את מידת ההשקעה, ההתקדמות וההישגים של הסטודנט/ית, כולל בשלב כתיבת החיבור.
הציון מהווה פרמטר חשוב בהערכת מצבם האקדמי של הסטודנט/ית.
עיכוב בהגשת הציון במועד עלול לפגוע בסטודנט/ית (עצירת מלגה, דיון בוועדה).
לאחר מתן הציון – אין לשנותו.
סולם ציונים וקריטריונים מומלצים למתן ציוני התקדמות במחקר וההשלכות על הסטודנט/ית
לפני הגשת התיאור התמציתי לבית-הספר יש להגיש לאישור דיקן בית-הספר לתארים מתקדמים ע"ש ג'ייקובס הצעה לוועדת בוחנים המורכבת מחמישה חברים לפחות, כלהלן:
ההצעה לוועדת הבוחנים תוגש באמצעות טופס להצעת בוחנים לבחינת מועמדות.
אישור הוועדה על-ידי דיקן בית הספר לתארים מתקדמים ע"ש ג'ייקובס יישלח בצירוף טופס למילוי דו"ח הבחינה. הפקולטה תשלח מינויים לבוחנים ותדאג לתיאום מועד הבחינה והזמנת הבוחנים.
התיאור התמציתי של הצעת המחקר ישמש כבסיס לבחינת המועמדות ויוגש לוועדה באמצעות המנחה, תוך 11 חודשים מתחילת ההשתלמות (תוך 18 חודשים לסטודנט במסלול המיוחד).
אם התיאור התמציתי לא יוגש במועד, ללא אישור מראש, ייחשב כאילו נכשלו הסטודנט/ית בבחינת המועמדות.
דיקן ביה"ס לתארים מתקדמים ע"ש ג'ייקובס יודיע למנחה ולוועדה על האישור לחריגה עם ההתניות לעיל, והאישור יצורף לתיקי המשתלמים/ות לצורך מעקב.
יועץ/ת מחקר – תפקידם לייעץ לסטודנט/ית במחקר. תרומתם פחותה מזו של מנחה שותף/ה והם משמשים יותר כיועץ/ת לשיטות עבודה.
יכולים לשמש כיועץ/ת מחקר: עובד/ת במעבדה של המנחה האחראי/ת או מומחים מקצועיים בתחום המחקר או בשיטות העבודה המשמשות במחקר, המסייעים לסטודנט/ית להתגבר על מכשולים מחקריים.
יועץ/ת מחקר לא חייבים להשתתף כבוחנים בבחינת המועמדות או בבחינת הגמר.
התפטר/ה מנחה או נמנע מהם למלא את תפקידם מחמת מחלה, היעדרות, שבתון או סיבה אחרת, ימנה הדיקן מנחה אחר/ת בהמלצת הוועדה.
כאשר ממשיכים הסטודנט/ית באותו נושא מחקר, תידרש לכך הסכמת המנחה הקודם/ת.
אם לא יימצאו מנחה לסטודנט/ית, יהיהעליהם לצאת לחופשה שלא תעלה על שני סמסטרים.
אם לא ימצאו הסטודנט/ית מנחה בתקופה זו, יופסקו לימודיהם.